نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
525
-
الف
+

آبده‌های تاریخی سرپل در معرض نابودی قرار دارند

آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ «سرپل» از خطر نابودی شماری از آبدات تاریخی و ساحه باستانی این ولایت خبر داد.

به گزارش آی فیلم 2، مسئولان اطلاعات فرهنگ و شماری از فرهنگیان سرپل اعلام کردند آبده‌های تاریخی این ولایت در معرض نابودی قرار دارد و باید هر چه زودتر به آنها رسیدگی شود.

«ایام الدین یلداش»، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ سرپل، طی یک مصاحبه اعلام کرد: نزدیک به 200 آبده تاریخی و ساحه باستانی در سرپل وجود دارد که اکثرشان در معرض نابودی قرار دارند.
 
به گفته او، گذر زمان و بی توجهی حکومت سابق سبب گردیده تا اکثر این آبده‌های تاریخی مرمت کاری نشود و آهسته آهسته قسمت‌های مختلف آنها فروریزند.
 
یلداش ضمن تاکید بر این نکته که اگر آبدات تاریخی این ولایت در اسرع وقت بازسازی نشوند، در آینده نزدیک اکثر آن ها فرو خواهند ریخت افزود: آبدات تاریخی سرپل قدامت 400 تا 1300 سال قبل را داشته و اکثر شان در مرکز این ولایت موقعیت دارند.

در همین حال، شماری از فرهنگیان سرپل نیز از خطر نابودی آبده‌های تاریخی این ولایت نگران هستند و از دولت می خواهند تا هر چه زودتر برای ترمیم و مرمت کاری آن اقدام کنند.

به نقل از آوا، آرامگاه حضرت «یحیی بن زید شهید»، مسجد عیدگاه، مسجد خانقاه، مسجد حضرت خضر، آرامگاه «امام کلان»، آرامگاه «خواجه محمدخطیب»، آرامگاه امام جعفر، آرامگاه «سلطان‌محمد دیوبند»، آرامگاه «دختر شاه» و «زیارت پسته مزار»، بالاحصار و «بالاحصار سانچارک» از جمله 200  آبدۀ تاريخى در اين ولايت هستند که همواره مردم برای زیارت و بازدید از آنها به سرپل سفر می کنند.

بیشتر بخوانید:

ولایت کوهستانی و زیبای سرپل را بیشتر بشناسید + تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر